VILLKOR E-BUTIK
SAMT INTEGRITETSPOLICY

BYTEN OCH ÅTERKÖP
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Ni har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om varan inte är i oförändrat skick när den kommer tillbaka gäller inte återköpet.

Mejla oss på konst@viviannes.se eller ring 072-350 57 73. Vi behöver följande information:

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan) b) ditt namn och kontaktuppgifter c) antal och namn på de produkter som önskas returneras.

Viviannes – My Art Shop kommer då att bekräfta returen och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Ni har 14 dagar på er att returnera varan från det att meddelandet om ånger har skickats. Ni har dock ovillkorlig ångerrätt och behöver inte invänta vårt besked. Kunden står för returkostnad enligt fraktarens frakttabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.

Ni kan gärna använda Konsumentverkets ångerblankett, den hittar ni här:ångerblankett . Det går dock lika bra att skriva informationen enligt ovan på en papperslapp.

Returadress
Viviannes – My Art Shop
Brogatan 21
645 61 Stallarholmen

ÅTERBETALNING
När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen. Om du har betalat med faktura eller direktbetalning överför Klarna pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar de retursumman på ditt kort.

EJ UTHÄMTADE PAKET
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 149 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger normalt hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

REKLAMATION
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten. Att göra en reklamation innebär att du kontaktar oss och berättar att du inte är nöjd med en vara som du har köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. En reklamationsprocess är oftast väldigt enkel, men kan även vara komplicerad, ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig på bästa sätt.

TÄNK PÅ DET HÄR
För att du ska kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan och du får inte heller själv ha orsakat felet. Du har rätt att göra en reklamation av en vara i tre år efter att du tagit emot den.

DINA RÄTTIGHETER
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel så kan du i första hand få varan ersatt med en ny, i andra hand få en likvärdig vara alternativt avdrag på priset och i sista hand få häva köpet. Vi har i regel rätt att skicka en ny vara. Som konsument kan du alltså inte kräva en hävning och pengarna tillbaka direkt, utan vi måste först ges möjlighet att åtgärda felet.

Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid.

Det är alltid du som måste kunna visa att varan faktiskt är felaktig. Under de första sex månaderna efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan. Vi tar endast emot reklamationer på vara som är köpt i denna webb-butik (viviannes.se).

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/

INTEGRITETSPOLICY/GDPR
GDPR ( Generel Data Protection Regulation) GDPR är namnet på den dataskyddslag som gäller för hela EU f.o.m. 20180525. Det är viktigt för oss på Viviannes – My Art Shop att du som kund känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är vi öppna om hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av den data som sparas hos Viviannes – My Art Shop. Vårt mål är att göra det enkelt för dig att ta del av våra erbjudanden och kunna göra en säker men ändå enkel betalning. Den nya lagen innebär också att du som kund har rättigheter att beställa de kontaktuppgifter som finns sparade om dig. Som kund lämnar du själv dina personuppgifter i kassan vid köp. Ordern raderas efter ett år. Mobilnummer och e-post för att Posten eller DHL ska kunna avisera leverans via SMS /e-post E-post för orderekännande, fakturering och annan kommunikation som t.ex. returer och reklamationer. Ingen övrig information samlas in som är mer personlig som t.ex vad du som kund gillar, politiska åsikter m.m. Spridning av personuppgifter sker till: Den som handlägger det ekonomiska beroende på vilket betalsätt du som kund valt i kassan. Vi samarbetar med Klarna och Visma. Den som levererar sändningen, DHL och Posten. Till hjälp att hantera erbjudanden och nyhetsbrev är e-post eller sms som överförs och lagras.

 
COOKIES
Vår webshop använder sig av Cookies för att underlätta och förbättra din upplevelse. Cookies lagras i din webbläsares minne och innehåller bland annat information som ip-adress, webbläsare, operativsystem, datum och tid för besöket. Du kan undvika Cookies på www.viviannes.se genom att stänga av det i inställningar för din webbläsare. Notera dock att många funktioner då kommer att sluta fungera eller fungera sämre. Genom att använda och besöka viviannes.se godkänner du användningen av cookies.